woensdag 28 december 2011

30 dagen dwaasheid

Waar te beginnen als je een jaar lang elke 30 dagen een experiment gaat doen? Moet je zoiets plannen? Zijn 12 experimenten wel genoeg? Er zijn genoeg voorbeelden van anderen die me voor zijn gegaan, maar elke situatie is te verschillend om bij hen mijn antwoorden te zoeken.



Het is bijna 1 januari. Wil ik enkel lezers trekken en hen blijven boeien? Misschien kan ik dan het beste beginnen met het meest radicale. Van de andere kant; wat heb ik in december 2012 dan nog te melden, als de wereld dreigt te vergaan?

Mijn beredenering: Begin waarvan je het liefst ziet dat het verandert, maar kies strategisch! Ik wil bijvoorbeeld vroeger op staan en mediteren, maar voor meditatie moet ik heel gedisciplineerd zijn en me niet te moe voelen. Ik heb een rijtje gemaakt van experimenten die ik zelf heb verzonnen of elders heb gezien, die op de prioriteitenlijst staan:
- maximaal 5 minuten facebook per dag
- Elke dag een gesprek aangaan met een onbekende
- RAK: Random act of Kindness. Elke dag iets goeds of aardigs doen
- En route naar eenvoud: elke dag een item op marktplaats zetten
- ....
And the winner is:


30 dagen dankbaarheid (van Benny )

Koop een dagboekje, of notitieboekje.
Het idee: elke ochtend voor het opstaan 5 minuten lang schrijven over dingen waarvoor je dankbaar bent: goede nachtrust, je vrienden, de albert heijn om de hoek, je 9-5 kantoorbaan, je benen om je overal heen te brengen, de auto voor de deur, je ouders, de Cv ketel als het 5 graden vriest und so weiter....

's Avonds voor het slapen gaan, doe je dit weer. Het kan vanalles zijn. Ook dingen die gedurende de dag zijn gebeurd. Extra punten verdien je door door de dag heen stil te staan bij de dingen waarvoor je dankbaar bent. Je hoeft het niet hardop te zeggen.

Waarom 30 dagen dankbaarheid?
Om positiviteit te creëren in mijn brein. Je kunt als het ware je brein herprogrammeren door 's ochtends positiviteit je dag in mee te nemen en 's avonds je nacht en je slaap. Je plant als 't ware zaadjes van dankbaarheid die gaan ontkiemen en groeien. Wij kunnen onze gedachtes kiezen, wij zijn niet overgeleverd aan onze hersenspinsels. Dit is een proces dat begint bij het planten van zaadjes. Dat is ook de reden dat ik eerst kies voor dit experiment. Ik wil als het ware eerst goodwill creëren in mijn hoofd en lijf, voordat ik die andere experimenten aan ga.
Als je 30 dagen experimenteert met dankbaarheid sta je stil bij wat je hebt, niet bij wat je mist of niet hebt. Je herprogrammeert je brein, je onderbewuste en je lichaam om een dankbaarder, gelukkiger mensch te zijn. Is dat niet wat we allemaal willen?

Doe je mee??



Gelukkig nieuwjaar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten