zaterdag 3 december 2011

Recreate your life!

De meeste van jullie weten wel dat ik mijn leven niet heb ingericht 'volgens de norm'. Een paar voorbeeldjes van dingen die binnen de norm zouden kunnen vallen: een fulltime baan, sparen voor een auto en een koophuis, de nieuwste gadgets & smart phones, willen groeien in een nieuwe hogere functie met bijpassend salaris, werken van 9 tot 5, op de hoogte zijn van het laatste nieuws en series...

Waarom hoef ik dit niet? Omdat ik andere dingen belangrijk vind: Ik hoef geen geld om te hebben enkel om te leven, dus werk ik 25 uur. Ik wil vrijheid om te doen en te gaan en staan waar ik wil, dus kies ik voor een huurwoning. Ik wil in mijn leven doen wat ik wil, en wel elke seconde van de dag. Ik hou van mijn baan, van schrijven, van mensen inspireren, reizen, creëren, klimmen, hardlopen en lekker eten en van gitaar spelen (sinds kort).


Hoe doe ik dat, financieel?
Ik koop alleen biologisch (of tenminste 95%), ik heb een abonnement op de klimschool, ik heb gitaarlessen, ga regelmatig er tussen uit, ik doe eigenlijk alles wat ik wil, voor zo'n 900,- in de maand.

-Wat je altijd in je hoofd moet houden is dat 'doen wat het allerfijnst is' altijd nummer 1 moet zijn in je leven!
Ongeacht de financiele consequenties. Dus ga als eerste na wat écht belangrijk is. Is het echt belangrijk om alle series van Dexter op dvd te hebben? Is het echt belangrijk om 24/7 online te kunnen? Voor mij is het bijvoorbeeld echt belangrijk om mijn creativiteit te kunnen laten stromen en geen stress te hebben.
Stel jezelf de volgende vragen:
Wat zou ik doen als geld geen issue zou zijn?
Waar vul ik het liefst mijn tijd mee in mijn leven?
Waar word ik blij van?
Wat geeft mijn leven zin?

-Heb je financiën onder controle!
Dat betekent dat je weet wat er in komt, en nog veel belangrijker, dat je uitgave patroon een focus heeft op dat wat je het allerfijnste vind! Bekijk je uitgave patroon. Je kunt verdiend geld maar één keer uitgeven. Je kunt ook maar één keer dit moment beleven. Je kunt dus net zo goed zorgen dat wat je uitgeeft ten goede komt aan de dingen die je het fijnste vind!
Waar heb je het meeste geld aan uitgegeven de laatste tijd?
Heb je van die uitgaves 100% genoten?
Heb je geld uitgegeven aan dingen ervoor zorgen dat je dichter komt bij dat wat het fijnste is?

-Geld over? Sparen of....?
Of werk je soms te veel? Toen ik nog studeerde, studeerde ik meestal voor een voldoende. Als ik een hoog cijfer scoorde, had ik voor mijn gevoel te veel gedaan. Nu werkt het eigenlijk nog steeds zo. Ik werk voor voldoende geld. Ik heb bewust een afweging gemaakt tussen vrije tijd en het geld dat er tegenover staat.
Voor mijn gevoel moet ik veel vrijheid inleveren tegen dat beetje extra financiële zekerheid, dat ik vervolgens niet uitgeef, maar spaar.

Leef ik om te werken of werk ik om te leven?
Heb ik een drukke baan?
Heb ik stress?
Is de stress en de drukte het geld eigenlijk wel waard?

Focus!
Je kunt elk moment maar eenmaal beleven! Zijn er dingen die je nog graag wilt doen in je leven? Breng het in kaart. Hang het op een zichtbare plek en herinner jezelf hieraan. Want je leven glipt tussen je vingers op het moment dat je achter de tv blijft hangen, op internet blijft surfen en gaat winkelen in de stad. Focus op je leven, op de dingen die je het allerfijnste vind om te doen. Werk je om te leven? Ja, eerlijk? Hoeveel tijd besteed je dan aan werken en hoeveel tijd besteed je aan LEVEN?
Waar wil ik de focus in mijn leven?
Wat ben je aan het doen en wat had je ook kunnen doen in dezelfde tijd?

Leven Kost Geen Geld

Verplichtingen kosten geld, leven niet. De maatschappij kost geld, leven niet. Leven is maximaal bewustzijn bij alle dingen die je het allerliefste doet, zonder tijdsbesef en financiële druk. Op het moment dat je een prijskaartje gaat hangen op de dingen die je het allerliefste doet, belaad je ze -letterlijk en figuurlijk-. Ook op het moment dat je de klok een te groot aandeel geeft in en aan je leven, belaad je het. Leven moet vrij kunnen fladderen, de frisse wind moet er door heen kunnen, het moet beweeglijk zijn, ongebonden. Zodra je het gaat beladen met een prijskaartje of een tijdslimiet, gaat de ongebondenheid eraf en wordt het geketend en verwelkt het als een bloem die geen aandacht en water krijgt.

http://www.sprookjesgrot.nl

6 opmerkingen:

  1. Goed stuk Irene! Zou veel helpen als we ons allemaal wat bewuster werden van de leuke dingen in het leven ipv gebukt te gaan onder de dingen die 'moeten' Groetjes Silvie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Silvie!
    Inderdaad, het is zonde dat we het laten slippen en wegglippen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne post. Dit is iets wat ik graag zou willen maar niet weet of het kan. Of misschien durf ik het wel gewoon niet, maar aangezet tot nadenken in elk geval :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heey Jeltje, Dank je en sorry voor mij late reactie.
    Als je het graag zou willen, dan kun je er in kleine stapjes in groeien. Het voordeel is dat je heel bewust bezig bent met de verandering die je door maakt. En mocht je een verkeerde keuze maken, dan heb je dat kleine stapje best snel hersteld. Ik ga in 2012 12 experimenten van 30 dagen uitvoeren. Misschien iets voor jou om eens mee te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Absoluut! Ik doe graag mee, in kleine stapjes is het inderdaad een stuk beter te behappen, en wellicht een goed begin van iets beters!

    BeantwoordenVerwijderen