maandag 19 september 2011

The bucket list

Ik kan helaas geen mooie Nederlandse vertaling van de titel vinden. De emmer lijst? En de associatie met de film is eigenlijk ook niet al te positief:
Two terminally ill men escape from a cancer ward and head off on a road trip with a wish list of to-dos before they die.

Het is min of meer wel de aanzet tot het maken van zo'n te doen lijstje, een actielijstje van alle dingen die je nog wil doen in je leven. Wist je dat je tips kunt vinden op het wereldwijde web over het maken van zo'n lijstje?
-probeer niet alles in één keer te schrijven
Het zou er uit zien als ik nu al zou weten wat ik de rest van mijn leven allemaal zou willen doen. En dan als ik dan mijn laatste actiepuntje heb afgevinkt? Ben ik dan klaar om dood te gaan?
-Buiten de box denken. 
Het hipperdehip outside the box-denken is zelfs doorgedrongen in de wereld van bucketlistmaking. 
 -Lees de lijst van andere mensen - voor het geval je vast zit in het bedenken van nieuwe ideeen. 
Watte? Als je zelf niets spannends meer kunt bedenken voor de rest van je leven? Dan kun je maar beter dingen jatten van anderen, want stel dat jouw leven minder interessant is dan dat van een ander?


Enniewee. Het ging (zie voorgaande blogs) al een tijdje niet zo goed met me. Lichte depressie, zo noem ik 't maar. De voorlaatste conclusie was dat reizen me identiteit gaf en dat het loslaten van die plannen zou betekenen dat er eigenlijk weinig overblijft. De laatste conclusie -een logisch gevolg- was dat mijn leven momenteel nogal nutteloos is en dat mensen om me heen de dingen doen die ik graag zou willen, maar niet doe omdat ik dan bang ben om het potje -bestemd voor mijn reizen- leeg te plunderen. Ik besprak dit met een vriendinnetje en ze gaf me er van langs, met de zweep erover. En terecht. Actie! Niet lullen, maar poetsen. Weg uit 't sociale isolerende bubbeltje 'Irene en haar hersenspinsels vanuit de rode ribstof stoel'. Mensen doen dingen die ik wil doen? Dat is precies de reden waarom ik die mensen om me heen heb hangen! Die dingen, die heb ik op een lijstje gezet. Een actielijstje.



Gitaarlessen nemen
Zanglessen nemen
Pianolessen nemen
Antikraak wonen
Alles opzeggen en alles verkopen wat ik heb en maar zien
Een busje kopen en als kampertje inrichten en erin wonen
Een boek schrijven en uitgeven
Mensen inspireren om moeite te doen voor een betere wereld
Een guesthouse beginnen met gepimpte caravans
Een pickup-truck rijden
Een spiegelreflexcamera aanschaffen
Een tatoeage bij laten zetten
Een ludieke actie verzinnen en uitwerken die mensen op een kritische en constructieve, maar liefdevolle manier aan het denken zet
Hindi studeren (maart 2012 begonnen)
Nederlands of literatuur -of aanverwante cursussen- volgen
Stage lopen of meewerken aan een aardehuis bouwen
Nog meer retraites volgen en een meditatie expert worden
Ouder dan 100 worden
Naar een Theo Maassen voorstelling gaan kijken - liefst in juni 2012...
Elk jaar naar een plek gaan waar ik nog nooit ben geweest
Oud worden met de man van mijn leven
Mijn eigen moestuin hebben en daarmee zelfvoorzienend zijn
In andere landen wonen 

Reis-wijs:
Noorderlicht zien
Namibie 
Liftend naar de Balkan en dan rondtrekken 
Lopend naar Santiago de Compostella
Trans-Siberië expres nemen
Istanbul
Rome (feb 2012)
Parijs (nog nooit geweest!)
Jordanie
Peru
Argentinië
Kersenbloesem in Japan zien (voorjaar)
Midzomernacht meemaken op Scandinavie
Heel India uitkammen
Canada!
Caribien
Meer van Azië



Zo, best een lijstje. Ik heb geprobeerd om de tips ter harte te nemen. Een vriendinnetje had me ook een aantal tips gegeven. Ze had zelf ook een lijstje gemaakt en zij dat het wel handig was dat je er dingen op zet die niet te groots zijn, dingen die je ook makkelijk vandaag kunt doen. Ik kan niet zo goed in kleine stapjes denken en zie vaak alleen maar een einddoel. Dat is ook de reden waarom ik er vooraf al niet aan begin: het einddoel is te ver weg en ik heb geen idee wat ik moet doen om er komen. Maar eigenlijk weet ik dat wel donders goed. Gewoon, de eerste stap zetten. Doen!


Gitaarlessen nemen. Check!


Oh, ik ben er een aantal vergeten!
Gelukkig zijn
Een zinvol leven leiden


Check, check. Dubbelcheck.





1 opmerking:

  1. Theo Maassen staat ook op mijn lijstje! Juni is nog ver weg maar ik zal ns mee in de gate houden;-) ik wil wel mee!

    xxx Suus

    BeantwoordenVerwijderen