zaterdag 21 september 2013

Toekomst zaaien

De ontembare vrouw
Breath of Gaia - Josephine Wall



Twee, maar misschien wel meer, evenementen deze week lieten me deze blog schrijven. Twee evenementen in mijn leven die misschien op eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, maar op het tweede gezicht -nu ik ze hier koppel- wel degelijk niet van elkaar kunnen worden gezien. De ene is het lenen van twee boeken over een Godin die me al jaren fascineert, maar waar mijn onderbewuste nog geen prioriteit aan kon stellen: Anastasia. Het andere evenement is het bezoeken van een andere Godin, de Godin van de zaadjes. Ze komt uit India, heet Vandana Shiva. Degene die deze twee evenementen aanbood, is een ontembare vrouw in levende lijven en Godin in het verkeer (vooral in de voetgangersgebieden van Gent..). Samen met haar ben ik afgelopen dinsdag naar Gent gegaan om een lezing over de toekomst van ons voedsel bij te wonen en ze leende me de boeken van Anastasia "Schepping" en "De zoemende ceders van Rusland" geschreven door Vladimir Megre. En onderweg hielp ze me herinneren aan mijn eigen scheppingskracht.  

Soms voel je als vrouw (misschien hebben mannen dit ook, maar ik ben geen man, dus ik zou het niet weten) ineens vanuit je tenen een stroom energie opkruipen. Het kruipt omhoog en barst los in je onderbuik, waar je tweede (sacrale) chakra en je creatiecentrum zich bevindt. Als je daar aan toegeeft lijkt het net of de dingen die je creëert niet door jou zijn gemaakt, maar door een kracht van buiten af! 

Elizabeth Gilbert -ook een Godin in mijn ogen-, de auteur van "Eten, Bidden, Beminnen" heeft er ooit over verteld in een TED-filmpje:






Adam en Eva 

Al het nieuwe leven zit in puurste vorm opgeslagen in een klein korreltje. Soms ter grote van een speldenknop. Soms met het blote oog niet eens te zien! En het prachtige van alles is dat ui die zaadjes die met het blote oog niet zijn te zien de meest complexe levensvorm te voorschijn komen. Het meeste leven op aarde kan niet stoeien met andere levensvormen, behalve wij. Wij kunnen toekomst zaaien, wij kunnen creëren. Wij kunnen de genetische code die opgeslagen zit, de code die zorgt dat een speldenknopje veranderd in een enorme boom, met takken, bladeren voor fotosynthese, stevig genoeg voor wind, verankerd in de grond met wortels, die ook nog eens voeding en water op kunnen zuigen, veranderen. Zonder ons, blijft de code, ook al is deze miljoenen jaren oud, in het zaadje zitten. 

Helaas hebben wij niet altijd in de gaten dat die verandering niet ten goede komt aan hetgeen dat er uit voorkomt. Wij hebben er geen vertrouwen in dat de zoals de natuur het bedoeld heeft, het beste is voor ons allemaal. Niet alleen voor de mens, maar ook voor alle andere bewoners op aarde en voor de voortzetting daarvan. Alles was al ooit in harmonie met elkaar. Het is nooit te laat om die harmonie te herstellen! Want wij kunnen creëren. Het is zo belangrijk om de harmonie te herstellen tussen de scheppende krachten, man en vrouw, die samen wonderen kunnen verrichten!




"Wees maar niet verdrietig" zei Adam, inmiddels zeker van zichzelf, "nu komt de duisternis van de nacht. Die is nodig om uit te rusten. Maar hoe vaak het ook nacht wordt, de dag keert altijd weer terug."
"Is dat dezelfde dag, die komen gaat, of een nieuwe?, vroeg Eva.
"De dag keert terug zoals jij het wil."
"Aan wie is de dag onderworpen?"
"Die is onderworpen aan mij."
"En aan wie ben jij onderworpen?"
"Aan niemand."
"Waar kom je vandaan?"
"Uit een droom."
De schepping - Vladimir Megre




De herziening van de zaadwetgeving 

Het klinkt bijna poëtisch, deze woorden die afgelopen dinsdag uitgesproken werden. Ik was op een lezing in Belgisch Gent. Vandana Shiva, een Indiase denktank op gebied van voeding en permacultuur, was te gast en sprak inspirerende woorden over de wereld en voedselproblematiek. Lady Shiva (Shiva is de God van destructie in het hindoeïsme, iets wat ik dan weer niet vind passen in mijn verhaal) heeft onder andere kwamtumfysica gestudeerd. 

In India runt ze een "Earth Farm" Navdanya genaamd, in Dehradun, deelstaat Uttarakhand (waar ik bijna heen was gegaan, ware het niet dat ze geen plek hadden voor vrijwilligers en ik besloot dat terug te gaan naar Mcleod Ganj na mijn voedselvergiftiging op de bruiloft, zie blog). Ik kwam er pas op de lezing achter dat deze dame het brein is achter Navdanya, dat '9 zaden'  en 'nieuw geschenk' betekent in Hindi. 
Vandana Shiva strijdt voor de vrijheid van zaden, wat zoveel wil zeggen als we de vrijheid moeten hebben als consument om te bepalen welke genetische code het zaadje bevat dat in de grond wordt gestopt, waarvan wij later eten. Want die vrijheid zijn we onderweg verloren, toen de grote boze wereld het van ons overnam. 

Die strijd gaat Vandana Shiva voornamelijk aan met vrouwen, en ze noemen het kortweg Ecofemisme. Er is een beweging opgezet "Woman of Diversity", die geweldloos werken aan het verdedigen van diversiteit, vrede en democratie van de bedreiging voortvloeiend uit monocultuur, oorlog, totalitarisme en fundamentalisme. 


"De aarde biedt genoeg om aan ieders behoeften te voldoen, maar niet voor ieders hebzucht."
Mahatma Gandhi


Ze heeft dinsdag een hoop verteld, en ik heb geprobeerd een hoop te onthouden. Een paar dingen zijn me bij gebleven. Wisten jullie bijvoorbeeld dat 28% van de voedselvoorziening op de aarde, 75% van de aarde kapot maakt? Oorzaken zijn onder andere verwoestijning van het landschap doordat de bodem wordt uitgeput, maar ook het kappen van wouden om voedsel te planten voor de bio-industrie van vee, dat wij vervolgens opeten. Daarnaast is in Europa 80% van de boeren 55 jaar of ouder. In Europa wordt ongeveer 50% van ons voedsel verspild. En genetisch gemanipuleerde zaden en daaruit groeiende planten zorgen voor gekke ziektes. Volgens haar gaat het er komend decennium omhangen: 
Gaan we uitsterven of kiezen we er met zijn allen voor om het leven te vieren?

Tot zover het slechte nieuws! Hoewel om mensen wakker te schoppen, het soms nodig is om te communiceren over dingen die we beter anders aan kunnen pakken, geloof ik toch nog steeds in "niet lullen, maar poetsen". Maar omdat een betere wereld bij jezelf begint, zal ik zelf eerst moeten gaan poetsen! 

Daarnaast geloof ik heilig in actie vanuit liefde voor de wereld en zal ik niet meewerken aan het actief vernietigen van zogenaamde "kwade" krachten. We kunnen onze energie en onze verbeeldingskracht beter wenden aan het goede. Vanuit deze blog wil ik aandacht vragen voor deze petitie over vrijheid van zaad, uiteraard opgezet door Vandana zelf. Daarnaast wil ik als ik straks terug ben in India, alsnog naar Navdanya, om te leren over permacultuur.


'Vladimir, zeg tegen de mensen: "Mensen, geef jezelf je moederland terug!"'
De schepping - Vladimir Megre


Tot slot wijst Vandana ons op 'World Food Day' en inspireert ons om die dag onze eigen voedselheld te eren! Dan kan op een formele manier, maar dit kunnen we ook informeel, gewoon thuis in de keuken. Daarnaast herinnert ze ons aan Gandhi's verjaardag op 2 oktober en zijn nalatenschap: zelf-georganiseerde vrijheid en de kracht van de waarheid. 



Synchrone krachten: Van macht terug naar kracht!

Wat deze twee Godinnen nu eigenlijk gemeen hebben is dat ze ons herinneren aan onze kracht om te scheppen en terug te gaan naar de harmonie waar ieder van ons naar verlangd. Die kracht hebben we, mannen en vrouwen. In de loop van de eeuwen zijn vrouwen helaas hun kracht verloren doordat mannen zich machteloos begonnen te voelen onder de aantrekkingskracht die vrouwen op hen hadden. We moeten weer samen gaan werken. We moeten terug naar harmonie en elkaar beloven die kracht niet te veranderen in macht over een ander. 
Ik kan alleen voor mezelf denken, spreken en handelen en alleen mijn gedachten, woorden en handelen aanpassen om deze harmonie terug in de wereld te brengen. Daar geef ik mijn leven aan. 




"Er komst een dag dat vaders zullen begrijpen dat juist zij verantwoordelijk zijn voor de wereld waarin hun kinderen leven. Er komt een dag dat iedereen zich bewust wordt dat hij de wereld gelukkiger moet maken voordat hij een kind op deze Aarde zet"
De Schepping - Vladimir Megre



Hieronder mijn lievelingslied van de band 'Bad Religion'. Het heet Anesthesia en komt van het album 'Against the grain' en een van de interpretaties van de liedtekst is dat het gaat over de aantrekkingskracht van vrouwen die mannen machteloos laat voelen. Tijdens het schrijven van deze blog heeft ie op repeat gestaan. 
Als dat geen synchroniciteit meer is, weet ik het niet....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten