zaterdag 4 januari 2014

All over you - All over new

Checkmate!

Checkmate!
Eén potje hebben we geschaakt en in dat potje stond ik in zes zetten schaakmat. Zes zetten, zes weken.

Na negen weken vloog ik terug. Tussen die zesde en die negende week heb ik mezelf wel een miljoen keer dezelfde vragen gesteld. Totaal in paniek over de situatie waarin ik mezelf had geplaatst. Hoe had ik dit kunnen laten gebeuren? Waar is het misgegaan? Tegelijkertijd enorm dankbaar voor het heldere moment. Wat gebeurt er als je je volledig overgeeft aan de liefde en je hart openstelt? Dan wordt je heel kwetsbaar. Als je die kwetsbaarheid uit handen geeft, kán er ongelijkwaardigheid ontstaan in een relatie. Soms zijn de lessen hard, duur en zuur in het leven. Mijn belangrijkste les is dan ook om wél kwetsbaar te zijn, maar om dat wel zelf in de hand te houden. Me overgeven is een streven, maar weggeven niet!

'Ver-cleod' Ganj, houdoe en bedankt! (bedankt voor deze woordspeling, je weet wie je bent!). Ik ben weer thuis. Voorlopig gaan alle plannen, bucketlist items en belangrijke agendapunten overboord. Ik heb rust nodig na dit "gevaarlijke" avontuur. 


I TRUST YOU - Rumi
The soul is a newly skinned hide, bloody and gross.
Work on it with manual discipline, and the bitter tanning acid of grief.

You’ll become lovely and very strong.
If you can’t do this work yourself, don’t worry.
You don’t have to make a decision, one way or another.

The Friend, who knows a lot more than you do,
will bring difficulties and grief and sickness,
as medicine, as happiness, as the moment
when you’re beaten, when you hear Checkmate,
and can finally say with Hallaj’s voice,
I trust you to kill me.


Under Cover

Uit het zicht van mijn naasten kom ik terug, zelfs mijn ouders kan ik door een combinatie van schaamte en angst voor hun reactie nog niet direct onder ogen zien. Ik heb een keiharde noodlanding gemaakt in Nederland; ik was helemaal nog niet van plan om terug te komen! Wat ga ik in godesnaam in Nederland doen? Ik mis de bergen! Ik mis John! Ik mis het geluid van de pressure cookers rond etenstijd rondom onze kamer! En nog de allerbelangrijkste vraag: hoe kan ík beslissen over mijn toekomst? Hoe doe je zoiets? Hoe maak je een beslissing? Waar zijn mijn eigen normen en waarden? Waar zit mijn gevoel? Ik dacht dat alle acties en keuzes in mijn leven vrijelijk omkeerbaar waren. Dat is niet zo; deze niet. 

Ik ben er helemaal vanaf. 

De emoties binnen het gezin lopen hoog op en ik voel dat ons dit allemaal geen goed doet. Ik kan geen beslissing nemen op deze manier. Volgens de huisarts en mijn therapeute moet ik diep in mijn hart kijken wat ik wil. Mijn hart, waar zit die? Afstand nemen en me op neutraal terrein begeven lijkt de beste oplossing. Niet te veel invloeden, maar de juiste. 

Intuïtief zoek ik de mensen op waarvan ik denk dat ze iets voor me kunnen betekenen. Ik heb steun nodig, geen advies. Ik bel en mail selectief rond en voel een stortvloed aan liefde over me heen komen. Misschien deels de hormonen? Dit brengt me dichter bij mezelf. 

Ik word van links naar rechts geslingerd en weer terug en besef dat de plussen en minnen op een rij zetten niet de oplossing gaat zijn voor dit probleem deze uitdaging. Ik moet uit deze vicieuze denkcirkel om te komen tot een besluit. 


Kerstgedachte

Nadat ik dik drie weken in Nederland ben, begin ik voorzichtig te landen. Ook het idee begint bij mij en mijn gezin voorzichtig in te dalen. Rust, wat heerlijk. Ik geef alle gevoel een kans: ga ik ervoor, met alle consequenties van dien? Of draai ik alles terug zodat mijn leven op precies dezelfde wijze voortgezet kan worden? Ga ik voor de verantwoordelijke of onverantwoordelijke vrijheid? Hoe voelen de beslissingen afzonderlijk? Is het alleen verdriet dat ik voel of ook angst, misschien schuldgevoel? Blijdschap?

Dankbaar voor de uitnodiging en zeer lichtjes aandringen van mijn moeder om kerst met hen te vieren. Kerst is buiten een vreetfestijn natuurlijk een feest van een nieuw begin, een feest van bezinning en zingeving. Een feest van vergeving. 

Na de kerst verdwijnen mijn twijfels. Ik kan mezelf weer recht aankijken en voel me meer geaard. Mijn cover van de laatste weken laat ik voorzichtig zakken en ik durf, naast mezelf, ook anderen onder ogen te komen. 


Op naar Oud & Nieuw

Ja, ik wil! Voorzichtig durf ik de overtuiging door te laten klinken in mijn stem. Met enige reserves aangestuurd vanuit mijn hoofd, maar oh, oh, oh wat werkt het verlichtend om een keuze te maken! Maakt niet eens zoveel uit welke, hoewel ik niet geloof in verkeerde keuzes. Alle keuzes zijn goed; er is maar één pad te belopen in het leven. Ik geloof er ook niet in dat het mogelijk is om gevoelsmatig de verkeerde keuze te maken, omdat ik dan zo tegen mijn ziel en zaligheid in ga, dat er niet meer te leven is met mezelf. Daar moest ik bij, bij dat gevoel! Terug naar mijn basis, mijn ziel en intuïtie. 

Oud is voorgoed voorbij, 2013 komt nooit meer terug. Mijn leven zoals het was, zal nooit meer zijn. Hoewel ik mezelf de laatste jaren sterk gevormd heb en daarin weinig zal veranderen, ga ik mijn leven toch nog maar eens een keertje radicaal omgooien. Ik heb goed geoefend laatste jaren, maar hoeveel oefening ik ook gehad heb, dit nieuwe is met niets te vergelijken. 

Nieuw staat voor de deur, 2014 gaat een ongelooflijk jaar worden. Of ik weet waar ik aan begin? Nee, dat is voor iedereen die voor de eerste keer voor deze keuze staat, niet in te schatten. Ik weet wel dat het me rustig maakt, en dat alles wat ik afgelopen jaren heb gedaan bij heeft gedragen aan en ter voorbereiding was van komende periode. Ik ga mezelf met al mijn bagage meenemen naar een nieuwe generatie. 


Time of India - dagelijkse wijsheid van de "Speaking Tree"
Nieuwe generatie

Ineens begrijp ik het, mijn eigen verzinsel "Creativiteit is de bron van vernieuwing en overleving". Het geldt voor alles en elke situatie. Het doorbreken van karma ligt voor het overgrote deel in het oplossen en doorbreken van patronen en geloofsovertuigingen in onze eigen geest. Soms is het goed om hier alleen naar te kijken. Soms is het goed om hierin reflectie te krijgen van een partner. Een nieuwe generatie kan in dit proces niet ontbreken. 

Een nieuwe generatie van verbinden, van geven zonder terug te verwachten, van liefde in overvloed, van een samenleving waarin individualisme op zijn eind komt en collectiviteit een doorstart maakt. Materialisme wordt minder belangrijk en ervaren neemt het roer over. Samen zorgen voor de aarde en voor al wat na ons komt. Tevreden en gelukkig zijn. Deze vurige wens voel ik in vervulling gaan wanneer ik me bedenk dat ik uit India het mooiste cadeau mee heb genomen dat ik me kan voorstellen. Van alle kanten komt oprechte steun en liefde! Ik heb afgelopen jaren niet tevergeefs gewerkt aan een netwerk van liefde. Voor wanhoop en zorg vanuit angst is geen ruimte. 

De nieuwe generatie neemt bezit van de ruimte met warmte, hoop en vertrouwen! Niet vanuit het hoofd, maar recht vanuit het hart. Deze generatie staat voor snel ontwikkelend collectief bewustzijn. Een evoluerende wereldziel. Niet van mij, niet van jou, maar van iedereen!


Zes zetten, Zes weken, nog Zes maanden en dan.... word ik mama van een wereldkindje <3


On Children
Your children are not your children. 
They are the sons and daughters of Life's longing for itself.
They come through you but not from you,
And though they are with you yet they belong not to you.
You may give them your love but not your thoughts,
For they have their own thoughts.
You may house their bodies but not their souls,
For their souls dwell in the house of tomorrow,
which you cannot visit, not even in your dreams.
You may strive to be like them,
but seek not to make them like you.
For life goes not backward nor tarries with yesterday.
You are the bows from which your children
as living arrows are sent forth.
The archer sees the mark upon the path of the infinite,
and He bends you with His might
that His arrows may go swift and far.
Let your bending in the archer's hand be for gladness;
For even as He loves the arrow that flies,
so He loves also the bow that is stable.
Kahlil Gibran - The Prophet




8 opmerkingen:

  1. 0gefeliciteerd! Geniet van het gevoel dat je nieuw leven draagt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 0gefeliciteerd! Geniet van het gevoel dat je nieuw leven draagt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Mooi je geeft het leven door. Geniet van dit nieuwe leven in jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. You go girl.... wij ondersteunen jou, onvoorwaardelijk met heel ons hart..in al je kracht, grootsheid en onbegrensde mogelijkheden. ;-)

    Martha en Corinda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank jullie wel allemaal voor jullie steun en felicitaties! Ik ben een gezegend mens, al is het ook makkelijk om dat soms te vergeten op een off-day. :-) <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat mooi! Je kan je zo veel voor de geest halen als je zwanger bent, het moment dat je dat kindje in je armen houdt, dat verandert pas echt alles. Voel je niet slecht omdat je een offday hebt, probeer het te accepteren :)

    En zeg, als je wat babygerelateerds nodig hebt, geef dan vooral een gil.

    BeantwoordenVerwijderen