dinsdag 17 september 2013

Het mooiste leven op aarde!


Goeie vraag?!


Tijdens een familiebijeenkomst dit weekend kwam natuurlijk mijn onstuimige leven aan de orde, zoals altijd het geval. Ten eerste omdat ik deze mooie mensen amper zie, en ten tweede omdat het toch vaak maar wat vragen oproept bij de meesten. En ze hebben natuurlijk gewoon interesse in mij, omdat ik familie ben!
Ik zat te kletsen met mijn neef en hij gaf aan dat hij eigenlijk alleen zichzelf kende in verhouding tot anderen, omdat hij nog nooit alleen was geweest. Hij had niet alleen gewoond, was nog nooit alleen weggeweest. Hij had geen enkel idee hoe hij zou zijn in zijn eentje. 

Mijn vraag aan hem was of hij, al zou hij een bucketlist maken, dit erop zou willen zetten. Zijn antwoord was ja, maar....
Verder vroeg ik hem of hij zichzelf ooit de vraag had gesteld of hij het mooiste leven op aarde had. Zijn antwoord was nee, maar....


Heb jij deze vraag ooit gesteld aan jezelf? Wat is hierop je antwoord?

Heb ik het mooiste leven op aarde?




Re-Create!

JA!

Is het antwoord 'ja', dan ben je een tevreden mensch. Dat is prachtig en koester dat, want je bent in onze Westerse samenleving schaars. Je zou met niemand ter wereld willen ruilen, er zitten geen maren achter, of kleine lettertjes. Een volmondig JA! en je zou het van de daken willen schreeuwen!


Nee....

Is het antwoord 'nee'? Dan zijn er twee dingen die je kunt doen om die nee in redelijk korte termijn in een 'ja' te veranderen. 
1.) Verander de dingen waar je controle over hebt.
2.) Accepteer de dingen waar je geen controle over hebt en verander je reactie erop.  -> to be continued!

Ik geloof dat je het leven volledig in eigen hand hebt. Niet omdat je overal controle over hebt, maar omdat je jouw reactie op de dingen waar je geen controle over hebt, wel onder controle kunt krijgen. Dus als er iets gebeurd dat niet helemaal in jouw lijn der verwachtingen valt, dan verander je je lijn der verwachtingen. Of nog beter, alle verwachtingen afschaffen!


Verander de dingen waar je controle over hebt

Durf jij met je hand op je hart te zeggen dat jij alles doet om jezelf gelukkig te maken? Durf jij impopulaire beslissingen te nemen? Durf jij af te wijken, gewoon omdat dat beter voelt? Durf jij te leven? 

Dingen waar je controle over hebt zijn de dingen die vanuit jouw lijf en leden voortkomen. Het is erkennen dat jij de volledige verantwoordelijkheid draagt over jouzelf en jou leven. Dat is best een grote klus. Het voordeel van deze verantwoordelijkheid is dat je de verantwoordelijkheid van anderen (behalve de kinderen die je onder je hoede hebt, tot een bepaalde leeftijd en niet verder) los kunt laten! Jij bent alleen verantwoordelijk over jouw eigen gedachtes, woorden en daden. Een ander heeft ook de keuze om daar op te reageren. Dat is niet jouw pakkie an. 

Een van de tools om je leven terug in eigen hand te nemen is die enorm hippe bucketlist. Hij lijkt ineens overal om me heen op te duiken. Twee weken geleden schreef ik er al over, maar ik merkte dat er toch wel wat grijze ruis hangt rondom dit fenomeen. 


Bucketlist (F)AQ: Toekomst vs. NU

Een van de reacties op mijn vorige bucketlistblog bestond uit een aantal vragen. 
Ik vind het nog een beetje beangstigend moet ik zeggen om zo'n bucketlist op te stellen. Is dat raar? Of had jij dat ook? Kan ik wel doelen en dromen bedenken? Wanneer moet ik dan aan welke beginnen? Wat als ik ontdek dat ik de tijd niet neem om er meer aan te werken?


Waarom zou je in eerste instantie een bucketlist maken? Het dient als houvast. Ik stel hem op, omdat het me dwingt om bewuste beslissingen te nemen in mijn leven. Ik wil niet dat het leven tussen mijn vingers door glipt. Het geeft me focus. 
Controlfreak? Nee, want wat nog veel belangrijker is dan die bucketlist, die volledig in de toekomst ligt en daardoor een illusie is, is de oefening om in het NU te zijn. Want daar is het echte leven! Als je dus te veel met toekomstige acties bezig bent, glipt het leven JUIST tussen je vingers door! De bucketlist is een selffulfilling prophecy lijst. Maken en snel weer loslaten!


1-0 voor NU


Als je bovenstaand in acht neemt, dan hoef je die hele lijst ook niet zo serieus te nemen, zoals je de toekomst niet zo serieus moet nemen. Je leeft nu! Zet er dingen op die je grappig lijken om ooit te doen, zoals een sjaal breien of een een taart bakken voor de buurvrouw. Of als je in een reisgidsje een mooi plaatje ziet, dan zet je die bestemming erop.

Een bucketlist is een dynamische lijst; jij verandert continue, de wereld om je heen verandert continue en waarom zou die lijst dan een vaststaand gegeven moeten zijn? Als je volgend jaar geen zin meer hebt om die trui te breien, omdat je gaat verhuizen naar Zuid Spanje en je daar helemaal geen sjaal nodig hebt, dan kras je 'm er toch lekker af. Maar als je deze winter niks te doen hebt en je oma komt aanzetten met oude breinaalden en een bol wol in de kleur van jouw jas...dan gaat er een lampje branden! Want je had altijd al een sjaal willen breien! En daar had je waarschijnlijk nooit bewust over nagedacht als je die lijst niet had gemaakt! 
De nadruk ligt altijd bij bewustwording, daar is de bucketlist voor bedoeld. 



Wanneer begin je aan het afstrepen van die doelen? Dat maakt niet uit, misschien wel nooit! Waar het om gaat, is dat je bewust invulling geeft aan je leven. Dat je bewust nadenkt of het leven dat je leidt, met korte ei, is zoals je wilt dat het is. Het gaat erom dat je beslissingen in de hand neemt en het leven een stap vóór bent, in plaats van achter. 




Als je later als je groot bent, ontdekt dat je helemaal niet de tijd neemt tijd om je lijstje af te werken, dan is het tijd om vraag 1 weer te stellen: Heb ik het mooiste leven op aarde? Is je antwoord 'ja'? Dan zou ik die bucketlist ritueel verbranden met een dikke grijns op je gezicht. Is het antwoord 'nee'? 


Het is nooit te laat om te gaan leven!




Het doel van het leven?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de persoon aan wie je het vraagt en zal naar alle waarschijnlijkheid liggen tussen reproduceren en gelukkig zijn. Ik denk, dat sinds onze geest als een malle evolueert en sinds wij ons bewust zijn van onszelf, reproduceren niet de enige reden meer is van ons hier zijn. En sinds wij zo'n enorme invloed hebben op ons welzijn, de aarde en andere ecosystemen denk ik dat "gelukkig zijn" inderdaad aan de lijst mag worden toegevoegd. Het reproduceerstadium zijn we met de overbevolking allang voorbij, alleen de instincten zijn er niet uit te slaan!


Droomwereld

Heb je het idee dat je helemaal nooit bewust bezig bent met je leven op deze manier? Dan is het nu tijd om wakker te worden uit je diepe slaap. 
Goooodmorning! It's groundhog day! 

We leven allemaal in een droomwereld, simpelweg omdat alles dat er is om ons heen, altijd waargenomen wordt door een ik-bril. Een uiterst gecompliceerde filter werkt 24/7 om alle binnenkomende gegevens te hercoderen om er een werkbaar verhaal van te maken voor ik. Wat je ziet, hoort, proeft, voelt, ruikt en zelfs wat je aan je water aanvoelt (sixth sense) is door een filter heen geweest en neem je reactie op deze informatie niet al te serieus! Dan komen we bij 2.) Accepteer de dingen waar je geen controle over hebt en verander je reactie er op. To be continued!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten