maandag 15 oktober 2012

All Hail to KALE!

Hail to Kale....

Na mijn overheerlijke boerenkool risotto van vorige week, had ik nog een halve zak boerenkool over. Ik stond weer voor een nieuwe uitdaging: na stamppot, spaghetti en risotto zou ik niet weten wat je er mee kunt doen. Ik keek in mijn nagenoeg lege koelkast en vond nog: 2 eieren, een kwart knolselderij, een paprika en kaas, waarmee ik een overheerlijk Roerei Boerenkool toverde:

Receptje:
Blancheer de knolselderij in blokjes. Fruit een ui, voeg de paprika toe. Klop de eieren los met wat water en doe dit bij de groentjes. Als het ei begin te stollen, voeg naar wens boerenkool toe en blijf omgooien. Smelt er wat kaas doorheen. Peper en zout... Op een bordje, afgarneren met wat grove walnoten.


Boerenkool-feitjes, volgens het www, lang leven google!
*staat op nummer 1 van de gezondste groenten
*wordt ook wel koningin van de bladgroente genoemd
*je krijgt meer calcium binnen dan door het drinken van melk (Yes, weg met melk!)
*boerenkool overleeft vorst
*de Fransen noemen het Chou Frisé... kool met krulletjes

......en Boekweit!

Na bovenstaand receptje, had ik nog steeds een behoorlijk deel van de boerenkool over. Ik keek in mijn koelkast en bedacht me dat ik echt alleen een curry zou kunnen maken van de restjes kokosmelk, paprika, currypasta, boerenkool en de halve zak wortels die er nog lag. In mijn keukenkastje vond ik nog rijst en boekweit. Boekweit gebruik ik vaak als vervanger voor rijst. Het is sneller klaar, heeft een lekkere smaak en structuur en is volgens het wereld wijde web heel gezond.  (...).
-het bevat geen gluten
-het heeft geen ongunstig effect op je bloedsuikerspiegel
-het is geen graan, maar een knopje van een kruidenplant
-het schijnt een gunstig effect te hebben op (spat)aderen
-bevat allerlei stofjes goed voor je afweersysteem
-meer eiwit in boekweit dan graanproducten!

Dus maakte ik een wortel-boerenkool curry met walnoten, boekweit en mangochutney en overtrof mijzelf wederom!
Recept-achtig iets:
Uitje en knoflook fruiten in flink wat olie. Pasta of curry erbij. Wortels in plakjes erbij en paprika in stukjes. water erbij om alles door te koken. Aan het einde de kokosmelk en de boerenkool, zodat er zo min mogelijk vitamientjes verloren gaan. Dan de boekweit koken. Het geheel op een bordje scheppen. walnoten om af te garneren en saus ernaast...



Op!
De boerenkool is nu echt echt op. Maar ik vind het best lekker, dus ik zal nog eens creatief zijn. Misschien bedenk ik nog wel wat leuks... To be continued!




1 opmerking:

  1. ziet er erg lekker uit!

    Ik volg momenteel een cursus bio-energetische voedingsleer. Ik zal er eens wat blogjes aan moeten wijden, het is erg interessant!

    BeantwoordenVerwijderen