vrijdag 27 april 2012

Liefde is alles - liefde is leven

Deze week keek ik naar een filmpje van Teal Scot, een Amerikaanse wereld-inspirator. Ze had het over relaties en liefde en wat ik vooral rete interessant vond was de 5 talen van de liefde. 

In de liefde spreekt ieder een taal, soms ook meerdere, maar vaak laat je je liefde vloeien via een van de talen en kun je het ook het beste verstaan via een van die talen. Wat er vaak fout gaat in een relatie is dat twee personen beide een andere taal spreken, dus liefde op een andere manier uiten, waardoor 
1. je niet in de gaten hebt dat de ander liefde aan je laat zien
2. je denkt dat jouw liefde niet aankomt of niet beantwoord wordt en je dus afgewezen voelen
3. je vindt dat de ander zich anders moet opstellen, terwijl dat helemaal niet de manier van uiten is voor die andere persoon
En nog veel meer "problemen". 

De talen van de liefde zijn, volgens Gary Chapman (hij heeft verschillende boeken geschreven, ook over dit onderwerp):
-words of affirmation - bemoedigende woorden
-service - hulpvaardigheid
-quality time - de beste tijd van onszelf delen
-gifts - cadeaus
-physical touch - fysieke aanraking

Er zijn testjes op het wereld wijde web te vinden om te kijken in welke categorie je valt. Als je jezelf een beetje kent, zul je ook wel in kunnen schatten waarvoor je gevoelig bent en waarvoor niet. Denk overigens niet alleen aan liefde in een relatie, maar zeker ook aan liefde voor je familie en vrienden en zelfs onbekenden. Op welke manier uit je jezelf en laat je zien dat je passie en liefde hebt voor het leven?

Ik denk dat het belangrijk is om te weten welke taal je "spreekt" en te weten welke taal je directe omgeving spreekt en als je samen met een partner bent, vóóral die van je partner. Het is de kunst om vervolgens niet te eisen dat je omgeving, incluis je partner, jouw taal gaan spreken, maar om de schoonheid en de liefde te ontdekken in hun expressie. En om op jouw manier daar antwoord op te geven. Natuurlijk is het handig als zij ook van jouw weten hoe jij je het beste uitdrukt.

Wat mij nu onderweg naar Den Haag in de trein te binnen schoot, was het volgende: 
Als er zoiets bestaat als 5 talen der liefde, zou je je levensdoel dan ook niet moeten zoeken in lijn met de taal van de liefde die je het beste beheerst om zo jouw liefde aan de wereld - aan het leven het beste tot zijn recht te laten komen?

Ieder van ons heeft een bepaalde essentie diep binnen in onze psyche liggen, onze ziel, of kern, ware ik, hoe je het ook noemen wil. Die ziel, of je hart heeft een bepaald doel in het leven. Het wil iets volbrengen, het heeft een essentie. Bij die essentie hoort een expressie, een bepaalde manier om die essentie tot uitdrukking te laten komen en te laten manifesteren in ons eeuwige universum. Het lijkt mij meer dan logisch dat de expressie van die essentie het allerbeste tot zijn recht komt in de taal van de liefde die je het meeste eigen bent. 


We zijn vaak bezig om het goed te doen voor de buitenwereld, want oh, oh oh als er eens iets van je gedacht wordt. Een van de grootste angsten van onze mensheid is om niet geaccepteerd te worden in de maatschappij. Dat duidt op een gebrek aan zelfliefde en we hebben er (bijna) allemaal last van. Zelfliefde is iets anders als egoisme of egocentrisme. Bij egoisme distantieer je je van de buitenwereld, terwijl je bij zelfliefde de eenheid snapt en ervaart tussen jou en de "buitenwereld". Die is er eigenlijk niet. Zelfliefde is hetgeen dat je mist als je op zoek bent naar iets dat je niet kunt vinden. Het is tevredenheid, heelheid, compleetheid.

Als je zelfliefde mist, heb je moeite met het ontvangen van de liefde van anderen. Vooral in de taal die je zelf spreekt, omdat je daarin direct herkent dat het liefde is dat de ander over wil brengen. Je bent het misschien niet waard om te ontvangen, dus wijs je het af. Ooit een complimentje weggewuift? Op een cadeautje gereageerd met "dat was toch niet nodig geweest"? Hulp van anderen geweigerd terwijl je door ziekte eigenlijk helemaal niet in staat was om het zelf op te lossen? Kun je je soms ook niet volledig overgeven aan een knuffel die je krijgt van een vriend of een broer of zus? Heb je je ooit overbodig gevoeld toen je uitgenodigd werd op een filmavondje?

Liefde voor jezelf is dus belangrijk om liefde te kunnen ontvangen van anderen en ook om het zelf te kunnen laten stromen. De wereld zou er een stuk mooier op worden als we met zijn allen wat meer ons best zouden doen om liefde te laten stromen. 

Zou je de liefde voor jezelf niet het beste kunnen ontwikkelen door de taal die je het beste beheerst te spreken en te laten gelden voor je eigen ik? 
Kijk naar de ware essentie van wat je doet en wees eerlijk tegen jezelf. Want als mijn stelling klopt, zou het wel erg gemakkelijk zijn om vrijelijk te gaan winkelen onder het mom van "ik ontwikkel mijn zelfliefde en ik spreek nu eenmaal cadeau-taal", want daarachter schuilt misschien wel het denken dat je in materie iets vind dat je zelf mist..

Het is in ieder geval iets dat mij de laatste dagen bezig houd en waar ik me bewust van ben en waar ik met dank aan Teal, bewuster mee om ga. Ik bedacht me bijvoorbeeld dat ik van mezelf wel weet welke taal ik spreek, maar echt met geen mogelijkheid kan bedenken welke taal mijn ex spreekt, waarmee ik bijna 10 jaar ben samen geweest. Dat heeft, zie ik nu, voor vele, vele problemen gezorgd.


Als je interesse hebt in het filmpje, dan kun je dat hier vinden!


2 opmerkingen:

  1. Het is zeker stof tot nadenken, jammer voor mij is t ook te laat of mooi op tijd voor de volgende liefde.
    Ik ga t filmpje zeker nog bekijken, want kwil er alles van weten. Mooi geschreven Irene...groetjes T

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je!

    En succes... Nooit te laat om te leren, toch..?

    BeantwoordenVerwijderen