dinsdag 17 april 2012

April - leesmaand: 2 boeken in de recensie

Ik had voor april eigenlijk niet echt een uitdaging verzonnen. Eigenlijk baalde ik er een beetje van; ik had voor 2012 bedacht om elke maand een 30 dagen experiment te doen.  Lees hier meer..
Het balen heb ik inmiddels naast me neergelegd. Want geen doelen hebben is ook heerlijk!! het maakt me creatief. 
Even een update!
Januari: 30 dagen dankbaarheid. Experiment geslaagd!
Februari: 30 dagen spullen verjagen. Experiment geslaagd!
Maart: 30 dagen vertragen. Helaas... Hoewel ik nu het mediteren wel weer aan het oppakken ben, was ik er denk ik vorige maand nog niet helemaal klaar voor.
April: ? Ik wil deze maand graag de grenzen van mijn comfortzone uit stappen door dingen te doen die ik normaal niet zo snel zou doen. Ik heb nog niet echt veel grenzen aangetikt deze maand, moet ik zeggen. Ik heb wel veel gelezen...Telt dat ook?

Daarom wil ik even een korte boekbespreking doen van 2 Engelse boeken die ik in 2 weken tijd heb uitgelezen. Als je geïnteresseerd bent in boeken die je helpen bij persoonlijke ontwikkeling, kijk dan even hier.  
Hier staan een heel aantal boeken die mij hebben geholpen mijn leven in te richten zoals het nu is. Ze hebben te maken met het aanpakken van een oude gewoonte, je ware zelf, het ontwaken van een nieuw bewustzijn etcetera. Sommige zijn in roman-vorm geschreven, sommige zijn echt gericht naar de lezer als zijnde een zogenaamd hulpboek. Wat nogal zwaar klinkt...

Voor deze maand:

1. Paulo Coelho - The witch of Portobello
Korte omschrijving: Een jonge vrouw, geadopteerd, verhuist in haar jonge leventje van het midden oosten naar London. Ze vindt haar weg op een pad dat niet voor iedereen weg is gelegd. Hoeveel geeft ze aan dit pad? Waar is de balans? Hoe pak je het aan zonder jezelf te verliezen? Wat doet ego in dit verhaal?

Ik vond het wederom een prachtig Paulo Coelho boek en heb het zo'n beetje in één ruk uitgelezen. Het is spannend, de technische opbouw van het boek is origineel en zit goed in elkaar, er zitten prachtige leerzame momenten in. Het is vooral een "vrouwenboek", denk ik. Het tikt alle facetten van de spirituele wereld aan en laat de lezer meegenieten van een mysterieuze nevel die over het midden oosten heen ligt. Het leest heel gemakkelijk, maar dat doen de meeste boeken van Paulo. Dit prachtige boek gaat over zoeken en vinden, dansen en schrijven.

Een fragment: 
"A saint is someone who lives his or her life with dignity," I explained. "All we have to do is understand that we're all here for a reason and to commit ourselfs to that. Then we can laugh about our suffering, large and small, and walk fearlessy, aware that each step has meaning. We can let ourselves be guided by the light of the Vertex."
"What do you mean by Vertex? In mathematics, it's the topmost angle of a triangle."
"In life, too, it's the culminating point, the goal of all those who, like everyone else, make mistakes, but who, even in their darkest moments, never lose sight of the light emanating from their hearts. That's what we're trying to do in our group. The Vertex is hidden inside us, and we can reach it if we accept it and recognise its light."

2. Don Miguel Ruiz - The 4 agreements
Korte omschrijving: Miguel Ruiz beschrijft in dit boek vier "regels" of "principes" die ons naar persoonlijk geluk en vrijheid moeten brengen, volgens de oude traditie van de Toltec. Hij behandelt eerst wat het ongeluk inhoudt; iets waar we allen dagelijks tegen aan lopen. 

Eerder las ik van deze schrijver "Meesterschap in de liefde" en besloot daarom op zoek te gaan naar een ander boek van hem. Hoewel ik al verschillende boeken omtrent dit onderwerp heb gelezen, schijnt dit Toltec perspectief weer vanuit een andere hoek licht op de materie. Het is altijd goed om meerdere boeken en perspectieven een onderwerp te laten beschijnen. Vier inzichten zijn makkelijk te onthouden bij toepassing in het dagelijks leven. Het blijft makkelijk te overzien. Het boek is krachtig en reflecterend. Als iemand nog niet over nieuw bewustzijn heeft gelezen, kan ik dit boek niet aanraden, omdat het nogal krachtig is en daarom tegen de haren in kan strijken. Maar voor iemand die zich al even heeft verdiept in wakkerbewustzijn en spiritualiteit, is het een hele fijne vervolgstap!

Een fragment: 
For years we have received the gossip and spells from the words of others, but also from the way we use our word with ourselves We talk to ourselves constantly and most of the time we say things like "Oh, I look fat, I look ugly, I'm getting old, I'm losing my hair. I'm stupid, I never understand anything. I will never be good enough, and I'm never going to be perfect." Do you see how we use our word against ourselves? We must begin to understand what the word is and what the word does. If you understand the first agreement Be impeccable with your word, you begin to see all changes that can happen in your life. Changes first in the way you deal with yourself, and later in the way you deal with other people, especially those you love the most.

En om toch een beetje in de experimenten sfeer te blijven wil ik graag het laatste boek ruilen met iemand! Wie heeft er een boek dat ik zou moeten lezen en wil graag "The four agreements" lezen?


1 opmerking:

  1. Leuk experiment weer!
    Heb momenteel nog veel boeken staan die ik moet lezen (ja ook dat ene wat ik van jou heb gekregen...) dus ga niet met je ruilen, maar heb wel 2 boeken uit die je van me mag lenen!!

    xx

    BeantwoordenVerwijderen