vrijdag 16 maart 2012

De juiste zaaitijd...


Lente! Het seizoen van groei en ontwikkeling! 
Het komt na winter, wat het seizoen is van rust en verbinding. Als je leert met de seizoenen te leven wordt het leven zoveel gemakkelijker. 

Maart is per definitie niet de juiste zaaitijd voor mijn meditatie. Buiten de één-daagse Vipassanadag heb ik welgeteld 2 ochtenden een poging gedaan om te mediteren. Het zaadje ontkiemde niet. Misschien te weinig water, misschien te weinig liefde, zeker te weten te weinig zon, want die is eigenlijk pas sinds gisteren beginnen te schijnen.
Eigenlijk moet je wat betreft mediteren toch wat harder proberen, omdat ik weet dat het zwaar is en dat mijn geest tegen stribbelt. Maar van de andere kant kan het ook gewoon zo zijn dat het nu niet de juiste tijd is om te zaaien. Het is nog iets te vroeg eigenlijk. Het heeft ook niet zo veel zin om zonder motivatie ergens aan te beginnen, want waar doe je het dan voor?

Dat wil dus zeggen dat mijn maart experiment in het water is gevallen. Helaas, volgende maand beter! Ik weet nog niet wat dat gaat worden; ik kom er op terug!

Waar het wel goede zaaitijd voor is, is voor mijn inie mini groente tuintje voor op mijn galerij. Yes! Vandaag ga ik nieuwe potgrond halen en boontjes, courgettes, pompoen, worteltjes en kruiden zaaien. Ik vind het echt super om ze te zien ontkiemen en groeien. Het is nu nog een beetje frisjes, maar als vanmiddag het zonnetje wat meer schijnt, ga ik los.

Waar het ook een goede zaaitijd voor is, is om me voor te gaan bereiden op mijn reis voor volgend jaar, hoewel ik nog helemaal niet weet hoe en wat en waar naar toe. In mijn vorige blog schreef ik over de bijna overkill aan inspiratie die ik kreeg van mijn logee annex wereldreiziger; ik ga gelijk spijkers met koppen slaan. Ik wil namelijk mijn denkbeeldige backpack vullen met handige dingen voor onderweg: ervaringen, talen, trucjes, lessen. Dingen die ervoor gaan zorgen dat ik kan blijven doorgaan als ik weer op reis ga, zonder dat ik halverwege moet stoppen en terug moet keren omdat mijn geld op is. 

Eerste stop: Taal!

Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om Hindi te gaan leren. Natuurlijk niet de moedertaal van de Indiers, want ze spreken daar wel 50 talen, maar wel de taal die internationaal gebruikt wordt. Daarnaast komt het net als het Urdu van het Sanskriet af en daardoor zijn er veel overeenkomsten. Aankomende zaterdag begin ik met mijn eerste les! Ik krijg les van een vriend die vlakbij woont en in ruil daarvoor geef ik hem Nederlandse les.

En daarbij ga ik mijn Frans opkrikken, met dank aan mijn logee van vorige week. Die spreekt namelijk 100.000 talen, waaronder Frans. Door hem ben ik ook in gaan zien dat je verstaanbaar maken in een land belangrijk is, niet alleen omdat ze wellicht geen Engels kunnen, maar vooral omdat als je je best doet om je aan te passen mensen direct sympathie voor je opbrengen en je veel eerder helpen. 

Wat ga jij deze lente doen voor de groei van jezelf als persoon en ter ontwikkeling van je geest?


3 opmerkingen:

  1. Koken, bakken, braden!
    En op zoek naar een nieuw huis.
    En ervaren hoe het is om geen stress te hebben.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een nieuwe taal leren, dat is mooi. En dingen zaaien ook. Veel plezier ermee :)

    Ah echt gezellig he, reizigers in huis! Twee jaar terug superaardige couchsurfers, vrouw uit Litouwen en een Nederlanse man. Waren ook overal geweest, nu zijn ze bezig met sjamanisme en hij is Zenmaster geworden. Dat was ie al voor ie het werd maar toch. Ook heel leuk gezelschap!

    Ik hoop deze lente van ons huis af te raken. Verder geniet ik echt van mijn kindjes, van niet werken, van rustig aan doen, geen stress hebben en zelluf doen. Ga nu even een eindje fietsen met het zoontje.

    Deze lente hebben we nog 10 lessen Noors. Ik hoop een beetje uit de voeten te kunnen tzt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien zou je je geest of liever gezegd je hersenen;) gewoon hun gang kunnen laten gaan met meditatie. Als je het alleen maar leert zien tijdens mediteren en telkens teruggaat heb je er veel minder last van, ook in het dagelijks leven:) mediteren heeft mijn leven hierdoor veranderd, dingen vallen me veel beter op en vooral wat ik gewoon vaak uit gewoonte deed kan ik nu juist anders doen omdat me opvalt wat er gebeurd. Gewoon gaan zitten al is het maar 3 minuten per dag;) en kijk als het ware wat er gebeurd, dan kom je terug met beide benen op aarde in plaats van weg te zweven in je hoofd;) Misschien niet zo goed uitgelegd, even op de site van Frits Koster kijken, daar staan dingen goed uitgelegd:) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen