zaterdag 11 februari 2012

Superhelden....gewone mensen zoals jij en ik

Ook bij E.ON werd ik weer gevraagd hoe ik het doe, dat reizen telkens en dan zo weinig werken. Deze blog is niet helemaal antwoord op die vraag, maar het laat zien dat we allemaal de kansen hebben. 
Niet helemaal origineel overigens; ik lees veel blogs van anderen en soortgelijke blog kwamen afgelopen weken meermaals voorbij. Ik noem een in tegenstelling tot anderen maar een aantal  superhelden; het punt wordt al snel duidelijk:


Wij kunnen allemaal doen wat we willen! Alles wat je tegenhoudt om dromen te realiseren, zijn excuses. 

Dus óf je wilt het niet graag genoeg (bijvoorbeeld omdat je de consequenties van je keuzes niet wilt aanvaarden), óf  je gaat ervoor! Of je hebt geen enkele droom.

Hieronder een lijst van bloggers die ik volg en die allemaal een 'extraordinary' doel hebben in hun leven. Misschien wel een droom die jou belachelijk in de oren klinkt, maar deze mensen durven de stap te zetten om het te realiseren. Ze hebben de angst voor falen in de ogen gekeken en hun middelvinger opgestoken naar middelmatige mainstream. 

  • Chris Guillebeau wil voor zijn 35ste (nog een jaar te gaan) alle landen ter wereld hebben bezocht. Nog een stuk of 20 op de teller... Op zijn website lees je zijn "The Art of Non-Conformity" blogs: een verzameling artikelen en gidsen die je helpen je leven niet conventioneel in te richten. 
  • Naill Doherty reist de wereld rond over land, terwijl hij een jaar geleden zijn baan op heeft gezegd en nu bezig is om plaats-onafhankelijke geldstroom op te zetten door middel van online coaching, cursussen en diensten. Op zijn website "Disrupting the Rabblement" alles over het laten rammelen van de status quo.
  • Caroline Leon is binnenkort dakloos, werkloos en alleenstaand en 30 jaar. Binnenkort gaat ze op reis. Op haar website "Life is limitless" deelt ze alles over de struikelblokken en levenslessen die ze onderweg tegenkomt.
  • Tynan liet zijn inboedel gratis ophalen en deed zijn huis van de hand. Daarna verhuisde hij naar een campertje. Hij is inmiddels professioneel gokker en een beroemd versierder en reist de hele wereld rond met een rugzak van 24 liter. Meer over dit alles op "Life outside the box".
  • Josh en Ryan pakten alles in wat in hun huis stond en pakte het pas uit als ze het echt echt nodig hadden. Alles wat na een x-periode ingepakt bleef, mocht vertrekken en was overbodig. Op hun website "http://www.theminimalists.com" lees je onder andere het stappenplan naar een minimalistisch of minder materialistisch leven.

Superhelden zijn van alle tijden. De moderne held lijkt veel te reizen en weinig spullen te willen bezitten. Maar ook helden van andere generaties hebben prachtige verhalen die de wereld veranderde door dromen, geloof en doorzettingsvermogen.
  • Mahatma Gandhi was een advocaat, werkend in voor een firma die onder andere zaken deed in Zuid-Afrika. Hij veranderde de wereld door zijn geweldloosheid. Bekijk de film "Gandhi" voor een inspirerend verhaal!
  • Micheal Reynolds is een architect die klaar was met conventioneel bouwen. Hij begon aan het ontwikkelen van zelfvoorzienende woningen, afgesloten van water, elektra en riool gebouwd van afval! Bekijk de website de "Garbage warrior" of de gelijknamige film voor het verhaal achter zijn droom. Eén van mijn persoonlijke helden overigens!
  • Heidemarie Schermer (70 jaar oud) ontdeed zich 15 jaar geleden van al haar bezittingen (op een koffertje met kleding na) en probeerde te leven zonder geld. Natuurlijk is dit niet altijd handig en zou je kunnen zeggen dat ze veel profiteert van anderen, maar het doel is natuurlijk om in te laten zien dat geld te veel ons leven bepaalt en dat we er veel te veel waarde aan hechten. Website: http://livingwithoutmoney.org/

Er zijn nog een heel aantal helden op te noemen, denk aan Moeder Theresa, Martin Luther King, Anne Frank etcetera. Ook nu er nu helden in overvloed! Ik denk zelfs dat 2012 het jaar van het ontluikende heldendom is: overal om ons heen poppen mensen op die een betere wereld willen en hun dromen waar willen maken. Meer dan ooit!


Heej, jij daar! Held! Ik weet dat je mee leest!

Ik heb inmiddels behoorlijk wat lezers! Van een heel aantal mensen weet ik dat ze lezen, maar er wordt zelden gereageerd.
Schrijf je eigen succesverhaal met jouw als held in de hoofdrol. 
Deel je dromen. (wie weet kan iemand je op weg helpen..)

Mijn droom is vrijheid. 
Vrijheid in mijn hoofd, om me heen. Kunnen gaan en staan waar ik wil wanneer ik wil. Geen oud zeer meer. Geen lijntjes die mijn bestaan op aarde verzwaren. Om dat te bewerkstelligen ga ik mijn bezittingen van de hand doen en heel veel aan persoonlijke ontwikkeling doen. Ik wil leven zoals de natuur het bedoeld heeft. 
Door creatief bezig te zijn (scheppen) en te ervaren in vrijheid creëer je momentjes van puur geluk en tevredenheid. Ik zo graag anderen helpen bij deze ultieme gelukzalige momenten zonder luxe, maar met veel kleur, natuur, cultuur, rust en comfort... Bijvoorbeeld in een bed & breakfast in de buurt van een boulder area waar een regenboog is ontploft en de kleuren en het geluk in alle rust zijn neergedaald. 

Ik heb hier een aantal jaren geleden ongeveer 3 kantjes over vol geschreven en lees het nog regelmatig door. Toen had ik een fulltime, stressvolle kantoorbaan. Mijn leven lijkt steeds meer op dat wat ik toen heb omschreven....

Wat zijn jouw dromen? In welk verhaal ben jij de superheld?


3 opmerkingen:

  1. Ik ben de superheld van de haalbaarheid. Want hoewel ik mooie dromen en doelen heb, wil ik de haalbaarheid niet uit het oog verliezen. En met de kleine stapjes die ik neem kom ik steeds dichterbij mijn doel. Vrijheid is een groot goed, dat ben ik met je eens, en ik heb er ook redelijk wat van. Nu ga ik achter onafhankelijkheid aan! Vandaag misschien weer een stapje zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie metafoor van de superhelden! Ik ben momenteel superhelden in t behalen van mijn GZ-diploma en in gesprekken met cliënten duidelijk voelen/ merken dat ik me ontwikkeld heb! Eigen tempo en tevredenheid in mezelf zijn mijn belangrijkste hoofdstukken in mijn superhelden-verhaal ! Xx Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dromen zijn bescheiden, maar wel mooi. Genieten van mijn gezinnetje en over een paar jaar verhuizen om dichter bij familie te zijn en dan dat huis zo duurzaam mogelijk maken. Opnieuw gaan studeren staat hoog op de actie lijst.

    BeantwoordenVerwijderen