dinsdag 21 februari 2012

Amor & Roma: off the beaten track

Roma blijft mijn nieuwsgierigheid prikkelen: elke hoekje, elk trapje, elk steegje vraagt om bekeken te worden. Door 7 heuvels verspreidt over de stad is elk persfectief anders, sprookjesachtig, bewonderingswaardig. Rome voedt mijn creativiteit. Het is oud, maar origineel. Het is uniek; ik voel me thuis. Een tikkeltje uitdagend, het drijft me. 

Het is gemakkelijk om je een week te vermaken met alle toeristische attracties. Het is ook gemakkelijk om, als je korter dan een week de tijd hebt, in de stress te raken omdat je het idee hebt dat je dat niet genoeg tijd hebt om alles te zien dat er te zien is. Dat is nogal veel, namelijk. Maar de cheap ass tickets van Ryan Air (Ryan Rules!) zorgen ervoor dat je de stress makkelijk aan de kant zet; voor die paar tientjes vlieg je toch gewoon nog een keertje op en neer?!

Off the beaten track Rome

Off the beaten track werkt fantastisch in Rome, gelukkig omdat dat me meer aanspreekt; ik heb doorgaans geen zin in stress (5 dagen in Roma en te veel te zien) en geen zin heb in massa's toeristen in de rij voor een foto. Dus werd het Roma 'off the beaten track on the local trail'.

Ik heb voor de eerste keer in mijn leven ge-couchsurfd (wij Nederlanders maken overal een werkwoord van, toch?) en dat zorgde voor een super verblijf in Rome. Host Silvia was gastvrij en heeft me een aantal dagen meegenomen in haar leven. Als deze ervaring representatief is voor alle andere couchsurf-ervaringen, dan teken ik ervoor en wil niets anders meer.

Silvia werkt in een theater (in district Garbatella) en zorgde op de eerste avond voor een gratis kaartje voor een klassiek concert van het Romijns orkest. Silvia ging ondertussen naar haar dansles, traditioneel Italiaanse volksdansen, en ik ben haar na mijn eerste ervaring "klassieke concerten" gevolgd. En ik heb meegedanst!

Silvia liet me plekjes zien buiten het massale centrum, heerlijk ontspannen. Ik hou van deze manier van reizen, omdat je het meeste mee krijgt van het dagelijkse leven. Het gaat me niet direct om wat er te zien is, maar wat je mee maakt in zo'n stad (of elke andere reis). Een aantal plekken wil ik zeker aanraden voor diegene die ook van plan zijn om naar Rome te gaan:

  • Nieuwsgierig wat je ontdekt als je door het sleutelgat kijkt van de foto aan het begin van deze blog? Neem metrolijn B en stap uit bij Piramide. Als je het metrostation uit loopt zie je de piramide. Je steekt de straat rechtdoor over en je loopt rechts om de piramide heen. Vervolg het voetpad tot je op een kruising komt (200 meter maximaal) waar je aan de rechteroverkant een straat ziet liggen die een heuvel oploopt (er staat een torentje halverwege de heuvel, daar herken je de straat aan). Loop deze straat in tot bovenaan. In dit kleine stukje sereen Rome vindt je verschillende oude kerkjes, maar een totaal andere stijl dan het grove Romijnse Barrok. Verder een leuk winkeltje met streekproducten en trappistenbier, een tuin met sinaasappelbomen en geweldig uitzicht over de stad. Tot slot vind je een grote stalen poort die niet open kan, maar wel een gat heeft om doorheen te kijken... Het gebied heet Aventino. 
  • Als je zin hebt in een lekker biologisch lunchje op een cultureel plekje, loop dan terug de heuvel af en houdt rechts aan naar de grote kruising en steek deze rechtdoor over, in plaats van links zodat je weer richting de Piramide gaat. Loop door tot het einde en ga links af voor het museum (Macro, zo meteen meer daarover). Het lijkt of je over een vervallen terrein loopt, maar als je de hoek om gaat naar rechts aan het einde, kom je op een cultureel terein terecht.  Erg leuk en lekker om te lunchen!
  • Ga je voor 29 april toevallig ook naar Rome? Ga dan zeker naar de expositie van Steve McCurry in Macro museum, een fotograaf die voor National Geographic werktte en heel de wereld rondreisde. Zijn foto's zijn prachtig, intens en ontroerend. Ik had dit niet willen missen. 
  • Zin in een ander prachtig uitzicht over de stad? Ga dan naar Gianicolo. Deze heuvel ligt ten oosten van Rome. Je kunt dit bereiken met de trein, via halte St Pieter, of gewoon lopend, want zo ver is het eigenlijk allemaal niet.
  • Ik weet niet precies waar dit gekke parkje ligt, want we zijn met de auto gegaan, maar als je zin hebt in wat architectuur en het oude huis van Mussolini wilt zien, ga dan naar Villa Torlonia. Het uilen-huisje is absoluut de moeite waard! Evenals de gekke beelden en gebouwtjes. Alles in dit parkje is namelijk nep, behalve Mussolini's huis.


Goedkoop Rome

Entree prijzen zijn niet goedkoop. Eten in het centrum is niet goedkoop. Slapen in hotel is niet goedkoop. 

Geen entreeprijzen betalen door alleen gratis bezienswaardigheden en bewonderingswaardigheden te bekijken is een oplossing! Roma is een openluchtmuseum, dus waarom naar binnen gaan als het buiten prachtig is en als het mooi weer is? Er is echt genoeg te zien; je zult je geen moment vervelen. Toch benieuwd naar musea? Ga voor de Roma pas: voor €30,- heb je in drie dagen tijd 2 maal entree gratis en recht op openbaar vervoer. Alleen het Vaticaan is niet ingesloten.

Op elke hoek van de straat vindt je kleine barretjes, restaurantjes en winkeltjes met verse producten. Koop een bak olijven en een brood met pesto en parkeer jezelf in een park. Of pak de metro naar een van de suburbs voor een pizzeria waar je pizza of pasta voor een schijntje besteld. 

Zoek een hostel (vanaf ongeveer € 15,- per nacht per persoon) of ga couchsurfen. Couchsurfen is niet eng omdat je namelijk zelf kunt selecteren in een goed georganiseerd systeem waar je eventueel zou willen slapen. Ik had in Rome mijn eerste couchsurf-ervaring en het is me fantastisch bevallen. Ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar het is prachtig om mee te leven met een local en te genieten van de gastvrijheid.  
Voor degene die geen idee hebben wat couchsurfing is: www.couchsurfing.com
Via deze website kom je in aanmerking met mensen die graag gratis hun slaapbank of logeerbed ter beschikking stellen voor andere reizigers, omdat ze zelf ook graag op deze manier de wereld bekijken. Vaak vinden ze het fantastisch om hun stad te laten zien en zullen ze je helpen om je verblijf compleet te maken.

Uiteindelijk was ik zo'n €150,- kwijt, inclusief ticket, voor 5 nachten Rome!

Veel plezier!



7 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal en fijn die reistips voor iedereen die nog naar Rome wil! Ik! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk!
    Hoor snel de live verhalen, Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt je leuke ervaring op een leuke manier "op papier" gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga snel even kijken op de couchsurf site!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een van mijn favo "connect the world" projecten! Ik heb er ook een stukje over geschreven op mijn website: http://www.sprookjesgrot.nl/Connect-the-World.php

      @yv: het lijkt me dat niets je nu tegen houdt om te gaan??

      Verwijderen
  5. Wat heerlijk, zomaar zo'n weekje er tussenuit in de winter. En dan ook nog voor zo belachelijk weinig geld. Naast couchsurfing heb je trouwens ook de hospitality club, eigenlijk hetzelfde principe, daar heb ik wel eens mee overnacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja heeeerlijk!! En geweldig dat het niet veel hoeft te kosten. Die andere site ken ik van naam. Verder niet.. Ik hou het bij Couchsurf (al die netwerk sites ;-) )
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen