vrijdag 20 januari 2012

Vrijheid en veiligheid..

..Zijn volgens mij elkaars tegenovergestelden. Wil je het een dan zul je het ander moeten laten gaan. Tenminste, in extreemheid. Er zijn genoeg mensen die nu zullen beweren dat het prima samen gaat; dat ze zich hartstikke vrij voelen en dat ze hun leven hebben dichtgetimmerd met zekerheden voor 'Wat als?'. En dat mag ook. Maar ik geloof niet dat we daarmee de wereld gaan redden.

Ik zat gisteren naar Studio Brussel te luisteren en een item ging over een Belgische jongeman die nog 36 dingen in zijn bezit had. Hoera! Het schijnt een trend te zijn. Nu ben ik normaal niet zo van de trends, maar aan deze doe ik graag mee, zoals ik al eens eerder gemeld heb, hier.

Wat ik dan vervolgens terug hoor is: Dat is toch helemaal niet handig, waarom zou je dat doen, wat wil je ermee bereiken, wil je soms aanhangers, wil jij geen comfort dan? Of het handig is, is helemaal niet belangrijk. Ik heb de drang om dit te doen, om verschillende redenen, ook in mijn Minimalisme-blog te lezen. Maar de hoofdreden is:  Ik wil ultieme vrijheid en geen zekerheden meer.

Ultieme vrijheid is het aantal lijntjes dat ik heb met instellingen, overheden, spullen en mensen die er niet toe doen doorknippen, zodat ik overhoud wat er overblijft wat er wel toe doet. Ik wil dat mijn leven beweeglijk is, dat het vliegt, danst, waait en creëert. Dat is vrijheid. Het is een staat van bewustzijn die niet te definiëren is, omdat ik nog nooit vrij ben geweest. Zekerheden zijn de dingen die het verzwaren, blokkeren en laten verwelken.


Waarom geen zekerheden meer? Omdat de zekerheden die ons voor worden gehouden toch vals zijn. Ze worden ons door de media en door de sociale structuren opgedrongen, net zo lang, en al eeuwen lang, tot we geloven dat ik het gereel lopen en deze zekerheden aanhangen het enige is dat ons gelukkig maakt. Ik geloof hier niet meer in, omdat de wereld namelijk helemaal niet gelukkig is. Er is te veel onbalans. Door hier onze zekerheden na te streven en te leven, creëren we eerder meer onbalans in de gehele wereld dan minder.

 
Ik geloof er heilig in, met elke vezel van mijn lijf, dat het echt mogelijk is om met elkaar en alle levensvormen te leven in harmonie. Misschien dat deze onze generatie alleen de voorzet kan geven, maar het voelt als een eer om mee te werken aan een betere erfenis voor onze nakomelingen.

Vandaag keek ik de film "Thrive" van www.thrivemovement.com. Boordevol info over corruptie op onze prachtige aarde, maar ook wat je als individu er aan kunt doen. Het zou zo makkelijk zijn om je te smeken om er aan mee te doen, maar ik besef dat de enige mogelijkheid is dat je meewerkt vanuit je eigen ziel. Het moet vanuit een individu komen. 

Ik hoop dat ook jij een keertje wakker wordt, en inziet dat we het elkaar aan doen en dat de enige oplossing is dat onder ogen zien en onszelf met elkaar verbinden.

Dus claim je vrijheid en CONNECT!
Wat kun je doen?
  • Zoek uit wat "glocalisation" betekend. (op http://www.sprookjesgrot.nl vind je het antwoord) en schakel terug van globaal naar lokaal en van massaal naar puur
  • "Think for yourself, question authority". ALTIJD. Als was het maar om jezelf uit te blijven dagen en om niet over te schakelen op automatische piloot.
  • Unleash the rebel within. Heb lak aan wat anderen van je denken. Zij zitten waarschijnlijk nog in de veiligheids-modus.
  • Gooi alle overtollige en overbodige shit in je leven overboord. Alleen dan blijft over wat puur is en de kern. Alleen dan word je niet afgeleid van wat er echt toe doet.
  • Focus en train de lichaam en geest, want gedachtes leiden altijd tot acties. Dus zorg dat je negatieve gedachtes uitbant. Zorg voor gezondheid en heilzaamheid in je hoofd en je lichaam.
  • Spread the word and practice what you preach. Als je eenmaal wakker bent, dan gun je dit anderen ook. Dat kan niet anders, want het is prachtig om de wereld in HD-kwaliteit te zien, ondanks dat het soms wat heftig over kan komen. 
Hou me op de hoogte! Ik wil alles horen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten