zondag 15 januari 2012

Hoe groot is jouw wereld?



Soms, als ik even te veel bezig ben met doelen stellen, te veel nadenk over mijn budget voor het komende jaar, te veel werk bij mijn werkgever, dan schiet ik ineens wakker.

Ik word me ineens bewust van het feit dat ik maar bar weinig bezig ben geweest met de dingen waar ik voor sta in mijn leven en waar ik mijn leven voor wil geven. Meestal word ik wakker geschud door iets dat ik lees of iets dat ik zie. Vandaag door deze blog!

Het lijkt soms zo ver van mijn bed show dat ik graag een betere wereld wil, voor alle vormen van leven. Ik heb gisteren een leuke spelletjes avond georganiseerd voor vrienden en lekker voor ze gekookt. Vandaag ga ik klimmen en werken vanavond. Ik ben bezig om mijn financiën op orde te krijgen zodat ik aan het eind van het jaar weer op reis kan. Reizen? Waarvoor? Om mezelf te entertainen?

 
 " Repugnant is a creature who would squander the ability to lift an eye to heaven conscious of his fleeting time here.

 Zoek dat maar eens even op..... (van Tool, Right in Two) 

Wat ik lastig vind is niet me bezighouden met wat ik belangrijk vind in het leven, maar de weg ernaartoe en dan in je achterhoofd houden wat belangrijk is in het leven. Het raakt zo gemakkelijk uit zicht in onze Westerse beschaving, waarin we overspoeld worden met media, gemak en geld dat het niet eenvoudig is om aan het afvaleiland in de Grote Oceaan (ter grootte van Frankrijk, Portugal en Spanje), de armoede (als je minimaal 3 maaltijden per dag eet, hoor je tot de top 15% van de rijkste der aarde) en aan het uitroeien van onze longen en onze mede-aardbewoners te denken. En die dingen gebeuren voor ons gemak. Voor het comfort van het rijke Westen.



We zijn hier in het Westen vergeten wat genoeg is. Het is niet zo dat we alles weg moeten gooien en een nomadisch bestaan moeten gaan leiden, maar we kunnen toch in ieder geval wel weer de overdaad onderscheiden van 'genoeg'?

Gelukkig is er een wereldwijde beweging gaande van mensen die anderen willen inspireren en laten zien dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen voor al het leven op aarde, en niet alleen voor ons huis met eventuele tuin, inclusief hek er om heen. Verantwoordelijkheid gaat veel verder dan dat! Het reikt helemaal tot de andere kant van de wereld waar kinderhandjes té goedkope kleding maken en 's avonds met hun 10 andere gezinsleden in een hutje gemaakt van een pallet en een tentdoek moeten slapen. De verantwoordelijkheid reikt ook tot het zuiden van ons eigen westerse (Houzee!) Europa waar dieren mishandeld worden voor het genot van het menselijke ras, in dierentuinen maar ook op boerderijen. 

" Buiten het zicht van het dagelijkse nieuws zwelt een mondiale coalitie aan die bezig is de wereld opnieuw uit te vinden. Dit gebeurt tot in de verste uithoeken van de planeet door een aaneenschakeling van kleine veranderingen op scholen, boerderijen, oerwouden, ziekenhuizen, dorpen, universiteiten, bedrijven, vluchtelingenkampen, woestijnen, visserijen, sloppenwijken etc. Dit is de grootste beweging ooit. Deze beweging heeft geen naam, geen hoofdkantoor en geen aanvoerder. Het is een spontaan zichzelf organiserend systeem dat bestaat uit miljoenen initiatieven en mensen die elk werken aan een schonere, meer rechtvaardige, eerlijker, ja betere, wereld. "


Paul Hawking


Bedankt Paul, dat geeft de wereldburger moed!

Hoe klein is jouw wereld?
Sluit jij je ook aan bij deze mondiale coalitie?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten