donderdag 22 december 2011

2011, een jaar om op terug te kijken

"Another year is over, can't you feel the pain?
Another year is over, but next year will be go the same!"
Dat zong een band waar ik vroeger nogal gek van was, maar sarcastisch bedoeld. En om die reden zet ik het hier ook neer. Als we niet opletten, dan gaat volgend jaar weer precies hetzelfde als dit jaar, en het jaar daarvoor. We worden ouder, dat is een verschil. Buiten een verhuizing of een sportschool switch verandert er weinig. De dingen waar we dit jaar tegenaan lopen, daar lopen we volgend jaar weer tegen aan.

Ik lees aardig wat blogs (allemaal in Engels) en het blijkt dat ik echt niet achter kan blijven als het gaat om een jaaroverzicht. Daarom lees je hier mijn jaaroverzicht. Ik gebruik de sheet van Benny, van 'Get busy living' om te zorgen dat ik niets vergeet en alles netjes op een rijtje heb staan.
Je kunt jezelf de vragen stellen:
Wat ging goed dit jaar?
Wat ging er niet zo goed?

Als je doelen wilt stellen voor volgend jaar, zul je in ieder geval moeten weten hoe je er nu voor staat. Soms is het een beetje eng om terug te kijken, vooral om tegenover jezelf toe te geven dat je sommige dingen niet zo handig hebt aangepakt. Het is niet erg, we leven om te leren! Ik ga jullie voor, dat lezen jullie hieronder. Het viel niet mee om 10 geweldige dingen te verzinnen. Waarschijnlijk zijn er nog meer waar ik nu niet aan heb gedacht, die nog veel geweldiger zijn dan de onderstaande.

Wat me geholpen heeft om mijn geheugen op te frissen, is om al mijn blogs van afgelopen jaar door te lezen.

De 10 geweldigste dingen die mij dit jaar zijn overkomen:
1. Naar Hampi, India (terug)gaan, de lessen die ik heb geleerd en mensen die ik heb leren kennen
2. Na mijn reis het contact met mijn lieve vriendin Shidhi & Co opgepakt en geïntensiveerd
3. Sprookjesgrot opgezet
4. De focus in mijn leven verschoven van werk naar prive
5. Mijn uitgave patroon drastisch bijgeschaafd en parttime gaan werken
6. Als gevolg van Vipassana mijn dips en negatieve gevoelens op een andere manier kunnen bekijken
7. Een verlanglijst maken
8. Ik ben er achter gekomen wat ik echt belangrijk vind
9. Deze blog uitbouwen en andere blogs gaan lezen
10. Mijn levensdoel ontdekt, geformuleerd en gepubliceerd

De 3 dingen die ik heb bereikt, waar ik het meest trots op ben:
1. Dat ik het voor elkaar heb gekregen om van een parttime horecabaan te leven (en ik ben minder gaan verdienen)
2. Dat ik Sprookjesgrot met succes heb opgezet en mensen heb geïnspireerd!
3. Dat ik gezonder ben gaan leven door voeding en sport

De 3 belangrijkste lessen die ik dit jaar heb geleerd:
1. De wereld ligt aan mijn voeten; het is tijd om het te belopen! Een pad verschijnt als je de eerste stap zet, hulp komt als je de eerste stap zet.
2. Liefde is er in overvloed. Omarm alles. Hecht je aan niets.
3. Reflectie: als ik slecht denk over een ander, hou ik een spiegel op

3 persoonlijke ontwikkelingen van dit jaar:
1. Ik heb ontdekt wat er in mijn hoofd gebeurd met alcohol gebruik, en waarom ik niet moet drinken
2. Ik heb ontdekt wat ik moet doen als ik een beslissing moet nemen: tijd nemen en gevoel laten werken
3. Ik ben onder ogen gaan zien waar ik bang voor ben: dat mijn leven aan me voorbij gaat. Maar ook dat vluchten dat niet tegen zal gaan.

Als ik 3 dingen op nieuw zo mogen doen, zouden het deze dingen zijn:
1. Stoppen met mediteren, rond de maand juni. Ik had door moeten gaan.
2. Ik had eerder in moeten grijpen toen ik in lichte depressie raakte in de zomer.
3. Ik zou meer risico's moeten nemen op relatiegebied

De 3 dingen die ik echt minder zou moeten doen volgend jaar:
1. Doelloos naar facebook staren (of andere oninteressante websites)
2. Toegeven aan negativiteit
3. Mama's auto gebruiken

De 3 dingen die ik echt meer zou moeten doen:
1. Mediteren
2. LEVEN, meer effort stoppen in en aandacht schenken aan de dingen die ik belangrijk vind
3. Zorgen voor een beter ritme

De 3 dingen die ik echt zou moeten stoppen volgend jaar:
1. Opgeven van dingen die me moeilijker af gaan (boulderen, gitaarspelen, hardlopen, mediteren)
2. Me zorgen maken over financien
3. Eten weggooien

3 redenen waarom ik mijn doelen niet heb kunnen bereiken dit jaar:
1. Diagnose van kanker van papa als rode draad van mijn najaar
2. Zomerdip, na voorjaarshypermanie die ik niet kon plaatsen
3. Horeca werk is leuk, maar het horeca ritme zuigt. Te laat naar bed, en te vroeg op.

De 3 doelen die ik echt graag wil bereiken volgend jaar:
1. Een ludieke, creatieve inspiratiebron voor anderen verzinnen en uitvoeren
2. Mijn leven minimaliseren
3. Rond komen zonder baan

De 3 redenen waarom ik deze dingen wil bereiken volgend jaar:
1. Ik wil creatief bezig zijn, omdat ik dat heel graag doe. Ik hoop dat ik andere kan aansporen om ook creatief bezig te zijn. Ik geloof namelijk dat ons dat mens laat zijn
2. Omdat ik wil weten hoe het is om niets te hebben om je aan te hechten
3. Zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen en ik wil rond komen van iets dat vanuit mijzelf voorkomt

De slimste beslissing die ik heb genomen afgelopen jaar:
Parttime werken en meer focussen op mijn persoonlijke ontwikkeling en priveleven

Het grootste risico dat ik heb genomen afgelopen jaar:
Reizen terwijl ik ziek was

Eén zin die afgelopen jaar samenvat:
Not all who wonder are lost....

Over een jaar ziet mijn ideale dag er zo uit:
Opstaan met de zon, mediteren, creëren en zorgen voor eten voor anderen (en mezelf). 









2 opmerkingen: